Gästblogg: Bäver - Högskoletankar

Det är inte så kul att gå på högskolan, egentligen. Det är faktiskt inte alls så fancy som jag hade hoppats på. Termosar och matlådor och kilovis med böcker släpas fram och tillbaka dag ut och dag in. Mitt liv ryms i en svart axelremsväska och en tygpåse från coop. Hemtentor, salstentor, KTCexaminationer avlöser varandra och ibland kan det kännas lite överväldigande. Men man kan man ta sig en powernap i aulan då och då, sjunka ner en halvmeter och bara sluta ögonen. Det finns alltid någon som antecknar.

Det är tryggt att gå på högskolan. CSN trillar in en gång i månaden och även om det inte är mycket pengar så är man ju 'garanterad' sin inkomst. Och är inte det trygghet i lågkonjunkturstider så säg? Fast å andra sidan, är det inte rätt svennebanantråkigt med trygghet? Medan vissa av våra vänner reser världen runt för att upptäcka nya platser och finna sig själva släpar vi termosar och matlådor och kilovis med böcker till och från en skola som är alldeles för liten och trång och högljudd.

Många är gångerna jag har tvekat och tvivlat på mig själv. Högskolan, nej det är nog inget för mig..? Jag kanske skulle hoppa av och resa jorden runt för att upptäcka nya platser och finna mig själv istället! Nu har en hel termin flugit förbi och runt hörnet väntar sommar'lovet'. Sen är det bara fyra terminer kvar, sen kan jag åka jorden runt och upptäcka nya platser och finna mig själv för just nu så ångrar jag mig inte en sekund.

Jag har upptäckt Charlottas burspråk, Kaisas säng och Sannes alla lägenheter hon hunnit bo i det senaste halvåret... Jag har sett en svettig Joshua Radin unplugged på Debasers golv och upptäckt strippklubb och mynta i Köpenhamn. Det har delats många flaskor vin, sena kvällar har blivit sena nätter och många gånger har vi skrattat tills vi gråtit. Fikorna och middagskvällarna har avlöst varandra och jag har fått minnen för livet. Det är nog rätt kul att gå på högskolan, egentligen. Och jag släpar gärna på min kaffetermos och matlåda och kilovis med böcker i två år till, så länge jag får släpa allt med ER. // Bäver


Kommentarer
Postat av: Sanne

Vi kommer äga alla terminerna och sen kunna resa var vi vill :D

2010-02-27 @ 13:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0