madness

Justja, vi har ju en blogg också!

Vi har haft flera dagar av galenskap, roligt galenskap på Utila och hemskt galeskap på vägen därifrån. Tre dagar på resande fot, konstiga hotell, konstiga situationer, fel reservationer, fel bussar, dyra taxiresor, lång gränskorsning, helt pank och massa andra konstigheter senare är vi ÄNTLIGEN framme i San Juan del Sur i Nicaragua.

Vi har mött upp 3 killar som vi tog dykarcert med på Utila och ska hänga här med dom i några dagar. Hostellet är najs och staden verkar rätt soft också. Idag har vi haft en lugn åter hämtar dag och ikväll ska vi testa på barerna här i området.

Om 3 veckor är vi hemma!

sista sorliga kvällen på Utila..

good friday

Hej på er!

Vi lever livet här på Utila samtidigt som vi precis blivit klara med vår rescue diver course! Det var intensivt men samtidigt jättespännande och kul! Idag är långfredag och alla är lediga vilket är skönt! Imorgon eftermiddag ska vi dyka, söndag morgon ska vi äntligen dyka på northside och måndag kl. 06.30 tar vi spyfärjan härifrån :(

Ska bli sorgligt att lämna detta ställe, samtidigt som spännande Nicaragua väntar! Dock har vi träffat på många härliga människor här!

Vi har det asbra och hoppas att ni har det bra där hemma också :)

såhär coola är vi

Vår första fundive.. Skitkul!! :)

Advanced & chillidilli

Igår efter nattdyket blev vi Advanced Open Water Divers. Vi har nu fyllt i alla papper och sådant och vårt certifikat får vi hemskickat till Sverige. Vi skulle egentligen gå ut och fira efteråt, men våra kroppar var helt slut efter att ha dykt varje dag i en vecka (9 dyk totalt) så vi gick faktiskt hem och sov istället. Nattdyket var förresten skithäftigt, självlysande plankton, hummer och massa coola sjögurkor såg vi. Tyvärr ingen bläckfisk, än.

Idag har vi tagit ledigt. Vi har fortfarande 4 fundives kvar att göra, men eftersom vi ska vara här en vecka till bestämde vi oss för att ta det lugnt idag. Jag har rätt ont i halsen och Kaisa mår också lite konstigt. Fast ikväll är det fredagkväll här på Utila och massa fest på G. Påskveckan (Semana santa) nästa vecka kommer bli craaazzyyy..

We ♥ Utila

Så här snygga är vi alltså med vår utrustning. Oemotståndliga

going deeeep

Igår började vi på vår Advanced Course i dykning med att gå ner till 30 meters djup och göra några övningar. Vi fick även se hur ägg och flaskor fyllda med vatten reagerade på trycket, för att jämföra med var som händer med våra kroppar under vattnet. Kort sagt, gå aldrig upp till ytan för fort, hehe.

Idag dök vi ner till ett skeppsvrak som var skithäftigt! Simmade rumt där ett tag och kollade på vraket och fiskarna, och sen på vårt andra dyk gjorde vi massa övningar för att förbättra vår andning och kontroll under vattnet. Det var assvårt.

Ikväll väntar ännu ett dyk, nattdyket! Då får vi se alla nattdjur (bläckfiskar, krabbor, hummer osv) och se fiskarna sova. Ficklampor under vattnet. Det ska bli skithäftigt. Efter det är det beachparty, woho!

och här är jag i solskenet i skrivande stund. Love it

UTILA

Nu när jag har en liten stund med magont och inte kan göra mycket annat än att chilla så tänkte jag passa på att blogga lite.

Idag dök vi till 18 meter och fick vårt dykarcerfitikat!! Vi älskar Utila, vår dykskola och vår lärare så vi har bestämt oss för att börja på the Advanced Course imorgon som tar oss ner till 30 meter, inklusive ett nattdyk och ett fartygsvraksdyk. Ska bli skithäftigt.

Vi ska också stanna här över påsken, Semana Santa, då det tydlgen är stor fest på ön och detta är "the place to be". Så detta blir nog vårt längsta stop på hela resan, men vi gillar det.

Ikväll ska vi fira dykarcertet och så är det Tequila Tuesday på Tranquila bar. Underbart

bara så jävla bra

Förlåt att vi inte uppdaterar.. Vi har det skitbra och har inte tid att sitta vid datorn heheh. 12 meters dyk imorgon!! WOOP WOOP

we're alive!

Heyheyhey!

Sorry vet att det var ett tag sedan vi skrev nu.. Vi åkte till San Pedro vid Lake Atitlan, sen tillbaka till Antigua för en natt. 4.00 på morgonen tog vi bussen till Copan i Honduras där vi stannade en dag. Nästa morgon gick vi upp 5 och tog bussar till La Ceiba och sen tog vi spybåten till Bay Islands - Utila. Nu är vi ÄNTLIGEN här!

Vi har börjat på Parrots Dive Center och hade vårt första teorilektion idag. Imorgonbitti har vi nästa lektion och sen ska vi börja öva lite praktiskt i vattnet. Utila är jättenajs, att dyka verkar jättenajs och vi trivs som fisken i vattnet.

Lovar er bilder snart snart snart!

Puss & Kram, Peace & Love

we're going to the lake lake lake

Hej på er!

Vi har precis varit med om den flummigaste utcheckingen någonsin. Personalen verkade inte ha nån koll och vi fick rätta dom massa gånger, men det slutade med att vi fick 10 kr mer tillbaka än vi skulle hehe. Vi har tagit det lugnt några dagar i Antigua nu, och igår klättrade vi upp för Pacaya vulkanen. Det var häftigt fast tyvärr fanns där ingen lava. Men ändå coolt, bilder kommer!

Om några timmar ska vi ta oss ut till Lake Atitlan och vara där i två dagar. Våra stora väskor, värdesaker och daton stannar kvar i skåpen här i Antigua. Vi vill inte riskera att något blir stulet och vi orkar inte bära med oss all skit dit hehe. Så bilder och mer uppdateringar kommer när vi kommer tillbaka till Antigua igen!

Hoppas allt är bra med er ♥

Här ser ni vårt boende uppe på loftet i Antigua. Detta är också resultatet av en timmes uttråkning då jag bestämde mig för att klippa min enda långärmade tröja till ett linne. Rätt nöjd ändå faktiskt haha

Kaisa i stan i Antigua. Vulkan i bakgrunden.

Antigua

Nu är vi i Antigua i Guatemala, ännu en kolonialstad som påminner om Mexico. Hostellet vi bor på är najs, 45 kr per natt inkl. frukost. Idag gick vi på shoppingspree och köpte varsin skitsnygg weekend bag (fråga mig inte hur vi ska bära detta i 7 veckor till) och lite annat smått och gott som vi inte kan visa upp eftersom det inte är till oss ;) Vi har i alla fall blivit rätt bra på att pruta. Och vi insåg även att shopping är lite som volontärarbete, man stödjer ju lokalbefolkningens arbete med lite pengar, hehe. Vi gillar det.

Ikväll är det mexikansk fest på hostellet tydligen, 2 för 1 tequila woho. Imorgon ska vi dock iväg och klättra upp för Pacaya vulkanen och grilla marshmallows över lava. Ska bli spännande!

shop til you drooppppp

Semuc Champey

Vet inte ens var jag ska börja och skriva om Semuc Champey och den turen vi gjorde där. Det var en nationalpark med massa naturliga pooler med kristallklart sötvatten. Vi hoppade från pool till pool, dök och åkte på en naturlig vattenrutchkana gjord av stenar. Vattnet var så himla uppfriskande efter den långa upp och ner vandringen i djungeln.

Efter det tubade vi lite i floden igen och chillade. Och sist men inte minst gick vi in i grottorna. Alla fick varsitt stearinljus som belysning sen gick vi in i den mörka grottan i ett led. Grottan var fylld med vatten så ibland fick man simma med stearinljuset och skor på, det var inte det lättaste kan jag säga. Massa stegar upp och ner var där också och det var ett jäkla häftigt äventyr alltså!

Tror det kan ha varit typ den bästa dagen på hela resan. Vi höll igång från 9 på morgonen till solnedgången. Helt fantastiskt var det. Tyvärr har vi inte så jättemycket bilder från det eftersom det inte gick att fota osv, men några stycken lyckades vi få till :)