Agua Azul & Misol Ha waterfalls

in the streets of San Cristobal

Lite bilder från vår sista dag i San Cristobal då vi gick runt lite i stan :)

En liten kärlekshälsning till er alla

(ignorera det faktum att jag ser skallig ut. Blond hår + solljus + ljus hud = dålig bildkombo. men KÄRLEK TILL ER!)

Merida Fiesta

Det är fiesta här i Merida ikväll, och både jag och Kaisa har köpt nya fina skor!! Vi jobbar på att ladda upp ett litet videoklipp till er :)

junglefever

Vi har befinnit oss i djungeln senaste 2 dagarna utan internet, darav den uteblivna uppdateringen! Sitter pa ett internetcafé nu och om nan timma ska vi ta bussen till Merida. 8 timmars kall nattbuss. Vi hatar nattbuss.

Vi har mycket att uppdatera om och manga bilder, men det far vanta tills vi kommer till Merida! Tills dess: Love to you all! ♥

Sumidero Canyon

Idag åkte vi på en tur genom en canyon som heter Sumidero. Där fanns krokodiler, massa fåglar och apor!! Det var en jättevacker båttur och kul att faktiskt få göra något för en gångs skull ;) Känns som vi har chillat lite för mycket på senaste tiden hehe. Här kommer lite bilder från turen!

Krokodil..

Gamar..

Apor!! Dom var så söööta haha

warm day - cold night

Igår gick vi en liten runda på stan som sagt, San Cristobal påminner rätt mycket om Oaxaca. Byggnaderna, marknaderna och folket. Idag gick vi runt lite på markanderna igen och köpte fina smycken. En snygg ring med bärnsten för 10 kr och ett armband för 15 är inte helt fel.

Det blir rätt varmt här på dagen vilket är skönt, vi kan underhålla våra brännor (röda näsor rättare sagt). På kvällen och natten blir det dock väldigt kallt eftersom San Cristobal ligger på ca 2000 meters höjd. Vi tänkte stanna här tills torsdag morgon då vi tar bussen (06.00 oh my god!!) till Palenque. Men innan dess väntar en salsalektion och en föreställning om Mayafolket! Och mer markander...

Vi hittade ett utomhus gym haha

Vi gick till en bar med live jazzmusik. Väldigt trevligt :)

San Cristobal de las Casas

Efter 12 timmar pa en svinkall buss, massor av svangar, smastopp, ingen somn och trangt utrymme kom vi fram till San Cristobal de las Casas, som ocksa var svinkallt. Vi tog oss till hostellet och LANGTADE tills vi kunde fa lagga oss i vara sangar och sova lite.. men oh no, vart rum var fullt sa vi fick snallt ta upp vara sovsackar och lagga oss i tv-rummet.

Efter lite frulle tog vi oss sedan till centrum och gick runt lite. Drack varsin acklig smoothie och sen gick vi upp for en litet berg for att fa en fin utsikt over staden. Vi vandra runt lite till och sen hittade vi en supermarket och kopte lite mat. Nar vi kom hem la vi oss antligen och vilade och sen lagade vi mat! Idag har vi varit duktiga och hallt budgeten minsann!

Nu ska vi chilla lite och sen ska vi till en reggaebar och ta en kaffe eller sa. Imorgon ska vi upp tidigt for att aka pa en tour, sa det blir en tidig kvall har ocksa. Fragan ar om man ens vill va ute pa kvallen faktiskt, jamfort med Puerto Escondido och Zipolite ar har svinkallt! Men ja, sakert varmare an vad ni har det hemma i Sverige, men lite far vi ju faktiskt klaga pa ;)

MAZUNTE

Idag tog vi oss i kragen och tog en taxi till närliggande stranden Mazunte (population: 700). Taxiresorna på dessa smala, krokiga vägar är alltid lika spännande. Man vet aldrig riktigt om man kommer överleva haha. Men det gjorde vi och vi spenderade några timmar i solen i Mazunte och badade lite. Sen tog vi lunchpaus och käkade pommes och drack smoothies.

Efter det åkte vi tillbaka till Zipolite och tog det lugnt några timmar. Sen gick vi och käkade våran älskade spagetti a la boloñesa á 35 kr stycket. Nu chillar vi i rummet igen och packar så smått. Imorgon tar vi bussen 20.00 till San Cristobal de las Casas. 12 timmars nattbuss är kanske inte det roligaste, fast vi sparar i alla fall pengar och slipper betala boende.

Kärlek till alla er där hemma!

Mazunte var faktiskt lite mysigare än Zipolite. Dock var där ännu mindre folk och troligtvis ännu mindre att göra, så därför bestämde vi oss för att inte flytta dit i några dagar..

Jag fick en ny vän! Fast träffade på en granne idag som tydligen blivit biten av en hund inatt och spenderat hela dagen idag på sjukhus och fått rabiessprutor. Man får vara försiktig med vilka hundar man gosar med.

På väg hem..

Vår älskade spagetti a la boloñesa!

Vår sista kväll här i Zipolite faktiskt. Vi tänkte försöka få en så bra sömn inatt som möjligt eftersom man inte sover så bra på bussarna. Klockan är 22.14 här och vi säger GODNATT!

Fullmoon party

Igår var det fullmoon party här på Zipolite stranden. Folk hade kommit in från de andra strändern också för att fira fullmånen, och det var eldshower, deep-house musik och en hel drös med skumma människor haha. Vi satt mest och chillade vid elden, det kändes kanske inte riktigt som vår grej. Det är synd att det inte är så mycket liv här om kvällarna, det gör stället lite småtråkigt faktiskt även om det är skönt att bara ta det lugnt.

Idag ska vi ta oss till den andra stranden Mazunte och se hur det ser ut där. Vi orkar inte riktigt flytta alla våra grejer så de blir nog bara en dagsutflykt istället. På måndag rör vi oss nog vidare mot San Cristobal de las Casas, där är det tydligen skitkallt på natten då de ligger på nästan 2000 meters höjd. Vi ser inte fram emot kylan.

Lonely planet säger att man lätt fastnar här..

..och det kan stämma. Idag har vi chillat för det mesta. Gått några längder längst med stranden, solat lite, läst böcker, kastat lite frisbee och legat i hammocken. Skönt att bara ta det lugnt nu ett tag faktiskt. Imorgon tänkte vi gå till yoga centrat och göra lite yoga där. På kvällen är det fullmoon party och då blir det nog lite ös här på stranden.

För övrigt känns detta lite som en fristad typ. Massa nakna människor (mest gamla män tyvärr..), många hippies, folk går barfota överallt och det finns inga poliser här direkt. Här chillar man helt enkelt. Så då gör vi också det.

Vi har nog bestämt oss för att stanna här i Zipolite nån dag till och sen ska vi kolla in stranden Mazunte som ligger här nära. På måndag eller tisdag tar vi en 12 timmars buss till San Cristobal de las Casas. Men det ligger lååångt i framtiden känns det som. Nu blir det middag (troligtvis spagetti bolognese som alla andra dagar haha) och sen drinkar!

this is what they call paradise

Fina stränder, fina solnedgångar, billig mat, kall coca-cola, lite snorkling, boende 15 m från havet för 40 kr per natt/person. Zipolite är inte helt fel alltså.

ZIPOLITE

Det var med stor sorg som vi igår hade vår sista surflektion och sedan lämnade Puerto Escondido. Även om det är kul att komma till nya platser så trivdeds vi verkligen i Puerto. Får väl ta och komma tillbaka dit någon dag..

Nu är vi lite mer söderut, på en strand som heter Zipolite. Tydligen är det en nakenstrand. Och tydligen är alla nakna 50+. Det är inte så kul hehe. Det gör det lite svårare att sitta på en restaurang och äta på stranden minsann. Annars står det lite joggning på stranden, yoga och massage på vårt schema. Det är väldigt litet här, ca 800 invånare så det är inte så mycket liv. Men vi ska ta det lugnt nu kommande dagarna, vi är rätt trötta i kropparna efter all surfing ändå.

Hoppas allt är bra med er där hemma. Ska försöka ta tag i att lägga upp lite bilder snart också. Tills dess kan ni få en liten glimt på när jag och Kaisa surfar..

Kaisa on the wave

och här är jag då haha

Sleep all night, surf all day

Både igår och idag har vi surfat mellan 3-6 på dagen, sett solnedgången på stranden och seda käkat middag. Vi har sagt att vi ska ta oss till det beryktade Barfly, men vi har faktiskt inte orkat haha. Men idag, efter 2 powernaps, är vi snart redo!

Surfingen igår var väldigt annorlunda från första gången. Det var på vår strand Carizalillo och där var många fler surfare vilket gjorde det skitsvårt att koncentrera sig i början. Det enda man tänkte på var att inte åka in i någon annan eller att få någon annans bräda i huvudet. Men tillslut gick det bra och både jag och kaisa fångade några vågor.

Idag var det lite segare eftersom det inte var så många vågor i havet (dock fortfarande många surfare). Vi gick testa andra brädor som var lite kortade och "svårare" och det gick bra till slut. Helt slut i kropparna är vi, men det är skitkul iaf!

Nu ska vi ta oss varsin öl, slänga på oss partyklänningarna (vi har 1 klänning med oss var, man är lagom trött på den redan) och sedan ta en taxi till Calle Moro och Barfly!

P.S vi köpte skitsnygga smycken idag!!

Vi gillar

SURFS UUUUUUUUP!

Okej, igår gick vi lite spontant och bokade vår första surflektion hos Oasis Surf Academy! Vi chillade först lite på stranden och sen började det eviga letandet efter en uttagsautomat här i Puerto Escondido. När man frågar mexikanarna här "donde esta un ATM?" kollar dom på en som om man är dum i huvudet. Vi gick ca 5 olika vägbeskrivningar åt olika håll, men tillslut lyckades vi hitta en bank med en automat.

Efter det sprang vi till surfskolan där våra lärare väntade på oss. De var assofta och brydde sig inte om att vi var sena hehe. Vi hämtade upp några andra på vägen och fjärilarna i magen började komma till liv. Vi trodde först att vi skulle vara på vår strand, Carizalillo, där de små vågorna finns. Men oh no.. vi åkte till slutet av Zicatella där vågorna är större och strömmen är starkare.

Vi började först med lite teori på stranden, övade på hur man skulle ställa sig upp osv. Sen började vi paddla ut med våra brädor i havet. Vi fick öva lite till på att ställa oss upp och sen va de dags att fånga vågorna! Läraren gav oss en push när vågen kom och skrek "stand up! stand up! stand up!" när de va dags. Och då var det fantamej bara att ställa sig upp! Och tro det eller ej, STOD UPP GJORDE VI! PÅ VARJE VÅG! Roger Ramirez, vår lärare, blev imponerad.

Vi surfade ca 7 vågor var, och 3-4 av dem lyckades vi stå upp ända in till stranden! Den jobbigaste var faktiskt inte att ställa sig upp, utan att ta sig ut i havet igen när det kom vågor. Strömmen är jättestark och drar ner en under vatten när vågorna kommer, och brädan flyger iväg och drar i ens fot som den är fastspänd till. Om man lyckas ha brädan framför sig när en våg kommer (som jag lyckades med x antal gånger), då får man brädar rakt på sig. Och ja, det gör ont. Det var nog den läskigaste biten för mig i alla fall, att bli nerdragen under vatten och ha svårt att komma upp igen. Ett tag var jag under väldigt länge och drogs åt alla håll vilket var läskigt.

Men det var skitkul att surfa, verkligen! Så vi har bestämt oss för att ta 4 lektioner till och förlänga vår vistelse här i Puerto Escondido. Idag försöker vi hitta ett enda ställe på kroppen som INTE gör ont. Det går inte. Armar, ben, blåmärken på hela magen, skrapsår, bränd panna med mera. Men SÅ värt det!

Boat trip

Halv 7 igår morse blev vi hämtade av en mexikanare som tog oss till hamnen för vår fisketur. Vi satt på en båt tillsammans med 6 andra turister och 2 fiskare. Vi såg soluppgången från båten och allt började fint. Tyvärr mådde jag fortfarande dåligt p.g.a min "sjukdom", så det slutade med att jag spydde 5 gånger från båten, lagom pinsamt.

Hur som helst så fick vi se massa fiskar som hoppade upp ur vattnet, delfiner och en hel del havssköldpaddor! Någon lyckades även få se en val men jag och Kaisa hade ögonen åt fel håll när det hände. Det var en jättemysig båttur! Männen fick napp och lyckades dra upp en 25 kgs sailfish, som vi sedan lagade till middag igår. Inte den godaste fisken vi ätit tyvärr.

Efter båtturen tog vi oss till Playa Manzalillo och Puerto Angelito som är en mycket mysigare strand lite längre bort än vår. Där satt vi några timmar och solade, powernapade och lyssnade på musik. På kvällen tog vi det bara lugnt, men idag är det Barfly som gäller!

Dagens middag.

25 kg Sailfish. Smakar kyckling, typ. + ris, tomatsås och lök. Billigt och bra!

Balla fakta

Ni kan först och främst gissa vem som lyckats bli sjuk? Jodå, jag såklart. Så jag chillar här på hostellet medan Kaisa är och handlar mat inför morgondagens utflykt. Tänkte ta tillfället i akt och skriva ner lite korta balla fakta om vår tid här i Mexico.

¤ Myggorna dras till mig som Nalle Puh till honung
¤ Mexikanska taxis har inga säkerthetsbälten
¤ De flesta mexare i de större städerna är lite småfeta faktiskt
¤ En öl kostar 5 kr här, vatten 4 kr. Svårt val...
¤ Mexikanska män är duktiga på att vissla efter en
¤ Mexikanska kvinnor är duktiga på att skratta åt en
¤ Vi har inte haft rena fötter sedan vi lämnade Miami
¤ Det finns kackerlackor i duschen
¤ Myror dras tydligen till mandelkubben som låg vid skåpet, usch
¤ Man får inte spola ner papper i toaletten
¤ Ibland kan man inte ens spola toaletten (jobbigt läge när man upptäcker det försent..)
¤ Att vara vilse i Mexico City kl. 11 på natten är faktiskt inte SÅ farligt, vi vet.
¤ Tampax, hur funkar dom egentligen?!
¤ Tydligen ska man dela upp vittvätt och svarttvätt när man lämnar in sina kläder. Annars blir vita linnen blå/gråa.

More to come...

PUERTO ESCONDIDO

Efter 10 timmar på en nattbuss kom vi äntligen fram till Puerto Escondido. Vi spenderade vår första dag på stranden närmast oss först som heter Carizalillo. Den är väldigt liten och mysig, och där ska tydligen vara bra nybörjarsurf.

Efter det bestämde vi oss för att gå till den stora huvudstranden - Zicatella. Den ligger en bit bort och när vi började promenera dit trodde vi att vi skulle avlida. Här är så jäkla varmt!! Vi hade dessutom inget vatten vilket var lite jobbigt. Väl på Zicatella hyrde vi varsin solstol och parasoll och chillade där några timmar. Vi blev bjudna på öl och mat vilket var skitball.

Sen gick vi hem och gjorde oss i ordning för kvällen då vi gick ut med lite folk från hostellet. Vet inte riktigt vart vi hamnade men det var riktigt kul där i alla fall - och svettigt!! Vi var där till 3 på natten, sen tog vi en taxi hem och satt och chillade på hostellet i nån timme till. Skitbra första dag i Puerto Escondido, jag är redan lite småkär i staden!

Carizalillo

Zicatella

Bye Bye Oaxaca

Om en timme ska vi checka ut fran Hostel don Nino. Vi tankte ga till nagra museum har i narheten och sen satta oss pa det mysiga fiket igen. Kanske kopa lite snacks till bussresan och sen chilla pa takterassen tills tiden ar inne for att ta oss till busstationen och  bege oss mot Puerto Escondido.

Igar var vi ute pa riktigt for forsta gangen har i Mexico, och det var skitballt! Vi gick ut med 6 andra fran hostellet och hamnade pa La Cantina dar de forst spelade skon partymusik. Sen borjade nagot mexikanskt band spela och da gick minsann mexarna igang medan jag och Kaisa forgaves forsokte sjunga med. Sen spelade de massa gamla 90-tals hits haha. Nagra skoskav, blamarken, vodka i ansiktet och en riktigt god korv senare var vi hemma igen.

Nu ska vi packa!

Galna marknader

Idag blev det ännu mer marknad för oss. Vi tog oss till den stora lördagsmarknaden som ligger en liten bit utanför centrum, och det var helt galet! Man kan verkligen hitta ALLT där: ficklampor, nagelklippare, massa (MASSA) fula kläder, skor, läderväskar, macheteknivar, levande tuppar och kalkoner, fiskar, möss, cd-skivor.. Ja, allt.

Efter det satte vi oss på ett mysigt fik och planerade vidare vår resa. Imorgon ska vi checka ut från vårt hostel här och senare på kvällen ska vi ta en nattbuss till Puerto Escondido. Det ska bli riktigt kul!! Nu blir det siesta och ikväll nalkas utgång till La Cucaracha. Vi stannade hemma igår för vi var så trötta, men eftersom det är vår sista kväll här i Oaxaca måste vi ju faktiskt få lite känn på nattlivet!

Kaisa är så fiiiiiiiiiiiiiiin

De har förresten drinkar här som är i 1 liters format för ca 30 kr. Är de goda? Oh no...

Hierve el Agua & Mezcal factory

Igårkväll hade vi vår första utekväll här i Mexico. Salsabaren som vi blev rekommenderade var helt tom, så vi hamnade på en annan bar istället som var helt okej. Men det blev en tidig kväll, torsdagar kanske inte är festdagen här i Oaxaca.

Idag åkte vi i alla fall på ännu en tur: till ett av världens största träd, tygfabrik, hierve el agua, mitla och en mezcal fabrik. Hierve el agua var jättefint och det var intressant att veta hur Mezcal görs. Mezcal och Tequila är samma sak i princip, förutom att Tequila (liksom Champagne) endast får tillverkas i Tequila-staten här i Mexico. Och så är det mer socker i Tequila. Vi fick smaka lite olika sorters mezcal, nån med mask i. Någon mask käkade vi dock inte hehe. Och Sanne, det blev tyvärr ingen gräshoppa heller.. De ser sjukt äckliga ut haha.

Ikväll är det fredag och vi tänkte ge utelivet i Oaxaca ännu en chans till. Vi har hittat några sköna människor här på hostellet som vi ska ut med. Det känns tryggt att gå ut i en större grupp faktiskt. Så ikväll blir det nog kul. Eftersom vi bara har med oss varsin klänning blir det klädbyte idag, haha. Undrar när vi kommer tröttna på det..

Kaisa lyckades även färga alla sina vita kläder blåa idag efter tvätten. Lyckat. 3,5 månad kvar med ljusblåa/gråa linnen och missfärgade trosor. Mys.

58 meter i omkrets.

Tygfabriken - de hade så otroligt fina mattor!

hierve el agua - som betyder det kokande vattnet. Fast nej, det kokar inte.

Mitla - gammal stad där prästarna bodde. Här i en av gravarna haha

Mezcal

mercado mercado mercado

Hej på er!

Vi sitter just nu på takterassen på hostellet och chillar lite. Har promenerat runt centrala Oaxaca idag i ca 4,5 timme. Marknad efter marknad, stånd efter stånd. Här finns så mycket småsaker att köpa att det är helt sinnes! Vi försöker dock hålla på vår budget så har därför inte gått loss allt för mycket. Jag köpte en plånbok och ett armband, Kaisa köpte en ring. Och massa frukt.

Vi satte oss även i en saluhall och testade på den omtalade chocolate con leche, och det var gudomligt gott! Blir nog fler sådana innan vi lämnar Oaxaca. Nu ska vi nog ta en liten siesta och sen göra oss i ordning för kvällen. Först god mat på någon restaurang, sedan salsaklubb!

OAXACA

Efter 6 timmar på bussen kom vi äntligen fram till Oaxaca. Dock måste jag först påpeka att både jag och Kaisa var så otroligt nöjda med första-klass bussarna här. Stora mjuka säten, tv, ac och det känns väldigt säkert att resa med dem.

Oaxaca är en otroligt mysig stad! Centrum är inte så jättestort i sig och det är där vi håller oss. Annars har Oaxaca lika många invånare som Malmö! Vårt hostell ligger precis i utkanten till centrum nästan, men det är rätt skönt för här är det lugnt. Precis utanför hostellet (som har en asmysig takterrass!!) ligger en park, och sen mysiga gator ner till torget - Zócalo.

Igår käkade vi middag på en restaurang på Zócalo, sen tog vi en öl med några läkarstudenter från USA. Idag ska vi gå och promenera runt hela centrum tänkte vi, checka in marknader, dricka deras kända chocolate con leche (varm choklad med mjölk) och kanske t.o.m testa att äta gräshoppor!! Ikväll tänkte vi ta oss till den rekommenderade salsa baren La Candela och svinga våra höfter för första gången här i Mexico. Kommer bli en trevlig dag, vädret är på vår sida dessutom!

TEOTIHUACAN

Igår åkte vi på vår första utflykt i Mexico City. Vi blev hämtade vid hostellet och åkte tillsammans med några andra till en arkelogisk site och sedan en katedral, Virgen de Guadalupe. Efter det åkte vi vidare till en fabrik där vi fick se hur mexikanska tyger görs och så fick vi även ta varsin shot av pulke, mezcal och något till jag inte minns namnet på.

Sen kom vi till huvudattraktionen - Teotihuacan Pyramids! Två stycken massiva pyramider, the sun pyramid (65 m) och the moon pyramid (43 m). Vi fick klättra upp för båda och det var så otroligt häftigt och mäktigt. Lite läskigt eftersom det var så högt upp och väldigt branta trappor, och det blev inte bättre av att vår guide sa till oss att vara försiktiga för folk har trillat ner och dött där. Men vi klarade oss finfint. Vår guide var för övrigt rktigt ball haha.

På kvällen åkte vi med några hostellmänniskor till en mexikansk wrestling match. Det var ockås en upplevelse i sig må jag säga. Nu har vi lämnat Mexico city och allt har gått jättebra. Nu är det Oaxaca som gäller!

Kaisa anammar den mexikanska stilen

the pope-mobile

med utsikt över hela (eller ja, nästan) Mexico City

the moon pyramid - Teotihuacan

vår asballa guide!

Häftig känsla att sitta där uppe

fast jag är inte så jättepepp på höga höjder alltså. Känns som´det är något man måste överkomma på denna resa

Vi satt på toppen av the sun pyramid och mediterade, sen tog vi en powernap.. så jäkla skönt!

FÖRRESTEN!! Vi tycker ni är lite dåliga med att kommentera (eller otroligt dåliga faktiskt) så kom igen nu, vi bits inte!

La ciudad the México

Hej på er!

Det är typ lite upplopp på gatorna här i Mexico City, nån demonstration så det kryllar av poliser och mexikanare som springer runt. Men oroa er icke, vi sitter säkra på hostellet och planerar resan och tar det lugnt. Vi gick på en promenad i området innan och käkade goda hamburgare för typ 30 spänn inkl. cola. Helt ok. Mexico City är rätt fint här i centrum faktiskt, känns lite som Barcelona eller annan större Europeisk stad faktiskt. Men det är ju bara här mitt i smeten, förorterna hade vi inte tänkt utforska.

Imorgon på morgonen blir vi hämtade för lite kulturella grejer. Vi ska åka buss ut till Teotihuacan Pyramids som ligger nån timma utanför staden. Det är gamla Aztek ruiner där aztekerna ansåg att gudarna föds. Det är även ett av världens sju underverk så det ska bli otroligt häftigt att åka ut dit. Det är en heldagstur så när vi kommer tillbaka på kvällen ska vi nog bara käka och ta det lugnt, onsdag morgon åker vi härifrån till Oaxaca.

För övrigt tycker många mexikanare att vi är väldigt vackra (bonita, linda, guapa.. you name it) och de skäms verkligen inte för att skrika det efter en heller. Det är väl bara att vänja sig. För vi är faktiskt väldigt vackra :)