amazing

Vi har haft några fantastiska dagar här i Lanquin, det går inte ens att beskriva! Men jag ska försöka göra ett inlägg om det imorgon, just nu är jag bara för trött för att skriva hehe. Här är helt underbart men imorgon rör vi oss vidare till Antigua, en större stad.

Här är underbar natur, underbara människor och bara.. helt underbart!

Ni kan få ett litet smakprov i alla fall

in the middle of nowhere

Nu är vi framme i Lanquín efter 8 timmar i en trång guatemalans shuttlevan och gropiga vägar. Färden hit var rätt jobbig då det inte fanns några nackstöd och det blev rätt svettigt i den trånga bilen. Men nu är vi här och det verkar vara ett asnajs ställe!

Vårt hostel ligger på en kulle omringad av massa berg. En flod rinner här nära och solnedgången är magisk. Lanquin är bara en liten by i sig så det finns nog inte så jättemycket att göra här. Men imorgon tänkte vi ta en liten skogsvandring här i trakten och kanske bada i floden. På onsdag ska vi till nationalparken Semuc Champey här i närheten som tydligen ska vara ett topp 3 ställe här i Guatemala. Vi ser fram emot det!

Man får tydligen inte ladda upp bilder när man använder hostellets internet, men jag ska se om jag kan få upp en bild eller två lite senare.

Peace!

TIKAL - place of voices

Idag besökte vi äntligen Tikal, Mayaruiner och naturreservat. Vi fick se massa häftiga fåglar, djungel och självklart de stora Mayatemplen. Tikal var den näst största Mayastaden med 200 000 invånare som mest. Vi klättare upp i de flesta (förutom de man inte fick gå upp i eftersom folk trillat ner och dött, hehe) och det var en fantastisk utsikt. Svårt att fånga på bild verkligen, men vi har det fint bevarat i minnet i alla fall.

Nu är vi trötta och slitna och väntar på maten. Ni kan njuta av bilderna :)

världens brantaste trappa

Utsikten från tempel 4

Welcome to Guatemala

Hej alla söta och kära!

Idag vaknade vi upp i mysiga Flores, Guatemala. Vi hade förberett oss på en dag av shopping men tyvärr är här inte så billigt som vi trodde. Okej, boendet kostar bara 30 kr per natt, men maten är faktiskt rätt (relativt) dyr. Jag köpte i alla fall 2 bordstabletter till mitt köksbord och Kaisa köpte en fin fotlänk. Resten av våra pengar gick till stans dyraste solkräm...

Vi spenderade lite tid vid bryggan här och badade i sjön, jätteskönt vatten! Solade, läste böcker och tog det lugnt. Sen gjorde vi lite khundalini yoga uppe på en tak :) Ikväll blir det en tidig kväll för imorgon (inatt) ska vi vakna 04.00 (!!!) för att ta bussen till Tikal, där vi ska se solnedgången. Tikal känns som ännu en milstolpe, något vi sett fram emot länge.

with love from Guatemala ♥

min "festmåltid" igårkväll HEHE

Kaisa med det obligatoriska morgonkaffet på hostellet.

Vår nya resekamrat 1

Resekamrat 2

Solnedgång i Flores vid bryggan

bordercrossing

Imorse vaknade vi av att hostelägarens polare kom till alla och ville att alla skulle betala för sitt boende nu (vanligtvis betalar man när man checkade ut där). Tydligen hade hostelägaren hamnat i häktet och behövde nu pengar till borgen. Kul att veta att ens pengar inte går till underhållning av hostellet eller lön till städerskorna, nejnej, det går till Jeff för att han har rökt på och blivit tagen av polisen hahah.

Efter detta åkte vi vidare mot Guatemala. Tog först båten till Belize City där vi är glada att vi INTE stannade hehe. Sen bussen till gränsen och sen vidare mot Flores i Guatemala. Det roliga med guatemalas vägar är att de ena sekunden kan vara ny fin asfalt och andra sekunden försvinner den helt och det är grusväg kommande kilometrarna. Lite jobbigt när man försöker läsa sin bok haha.

Nu är vi i alla fall i Flores och det verkar vara ett mysig ställe. Hostellet är asnajs, kostar 30 kr per natt. Här blir vi nog några dagar. Imorgon är det shoppingrunda!

on to the next one

Igår lånade vi cyklar och cyklade runt hela ön, in i djugeln haha, det var kul. Sen la vi oss på stranden här vid "the split" som är ett ställe där en orkan delade ön i två delar. Så vi simmade över till den andra delen men där fanns visst inte så mycket. Vid solnedgången gjorde vi yoga tillsammans med en man här från hostellet, det kändes jätteskönt och fridfullt.

Idag vaknade vi tidigt för att först göra yoga på stranden igen, och sen begav vi oss iväg på en snorkeltur. Tog segelbåten ut tillsammans med 15 andra och lyssnade på härlig reggae musik. Sen var det 3 olika snorkel ställen där ett av dem hade hajar och stora stingrockor! Det var skithäftigt och en härlig heldag. Nu kan man checka av ännu en sak på sin cool-stuff-to-do-list: simma med hajar i världens näst största barriärrev!

Kaisa ligger just nu utslagen på sängen och jag sitter och småplanerar inför morgondagen. Imorgon lämnar vi Caye Caulker och Belize (vår stackars budget..) och tar bussen vidare till Flores i Guatemala! Spännande, spännande, äntligen Guatemala som vi hört så mycket bra om!

(i brist på andra bilder så kan ni få se ett exempel på hur många pelikaner det är som hänger vid bryggorna här!)

GO SLOW

Nu är vi på Caye Culker. Vi har gått runt den lilla ön, hängt lite vid "the split" och käkat världens godaste mat! Vi lyckades hitta ett billigt boende, annars är allt rätt dyrt här i Belize så att hålla budgeten är inte det lättaste.

Här är några bilder från dagen :)

Caye Caulker

San Pedro är lite för dyrt för vår tighta budget, och det enda billiga boendet är fullbokat så vi checkar ut idag och tar oss till grannön Caye Caulker. Det var ju faktiskt vårt huvudmål från början. Vi hoppas att där är lite billigare och att de också har Ruffles chipsen i stor påse (Kaisas dröm).

Hört att vårvädret har nått Malmö, så sluta läs nu och ut i solen med er. Vi skickar lite kärlek och extra värme till er ♥

San Pedro

Nu är vi framme i San Pedro i Belize. Det är en mysig liten stad med många konstraster. Baren vid hostellet är som taget ur ett True Blood avsnitt medan centrum är heeelt annorlunda. Men det är trevligt. Vet inte hur länge vi stannar här, men troligtvis åker vi till Caye Caulker imorgon.

Nu väntar en period med dålig mobiltäckning och brist på Wi-Fi så ni där hemma vet om det. Vi uppdaterar så ofta vi kan och mejlar så ofta vi kan, men det kan bli lite glesare nu när vi är ute på öarna och sen beger oss in i bushen i Guatemala.

Peace & Love from Belize

pre - BELIZE - guide

¤ Huvudstad: Belmopan
¤ Population: 307 899
¤ Språk: engelska, spanska, creole och garífuna

Imorgon kl. 8.10 tar vi bussen från Tulum till Chetumal, som är gränsstaden mellan Mexico och Belize. Därifrån ska vi ta oss över gränsen och sen ta båten till Caye Ambergris och staden San Pedro där vi ska spendera några dagar. Vårt huvudmål i Belize är dock Caye Caulker ön.

I Belize pratar de mest engelska och är lite som ett mini-jamaica med sin rastafaaaarraaii kultur. Ska bli spännande. Caye Caulker är bara 1 km lång och det tar tydligen 2 timmar att ta sig runt hela ön, så vi vet inte riktigt hur länge vi stannar där hehe. Men dykningen och snorklingen ska vara grym där, så vi ska satsa på något av det.

"Ever wanted to hear a policeman to tell you that every little thing was going to be alright? Come to Belize" - Lonely Planet

fullmoon celebration

Igår var vi ett helt gäng svenskar (och en dansk) som firade den stora fullmånen tillsammans! Vi började med förfest hos en kille som heter James som typ jobbar på hostellet, och efter många tequila shots och hoffmaestro & timbuktu på spotify, tog vi oss till stranden.

Där hoppade vi runt i havet under fullmånen och lyssnade på den härliga musiken. Det var en rolig kväll förutom att jag tappade 100 pesos, Kaisa fick betala 150 pesos i inträde och idag mådde vi sisådärja..

Här är iaf lite balla bilder från svenska gänget på förfesten..

några tequila shots senare.. hehe

the Ruins of Tulum

Idag gjorde vi en asbra grej! Vi hyrde cyklar!! För 25 spänn styck! Sen tog vi cyklarna (lowriders haha) och cyklade ut lite mer än 5 km till ruinerna som ligger precis här vid stranden i Tulum. Vi gick runt bland ruinerna och alla leguaner (!) och sen la vi oss vid stranden bredvid ruinerna och jobbade på våra brännor. Nu har vi båda en mycket fin röd/brun färg hehe.

Efter några timmar där gick vi ut ur ruinområdet igen och cyklade 5 km tillbaka till stan till vårt favoritmatställe. Käkade några tacos och drack varsin smoothie. Nu är det powernapsdags och ikväll är det fullmoon party på Papaya Playa och Tulum Therapy Festival!

Känner ni igen denna bild från någonstans?

Det blåste lite.

Tulum

Hej på er!

Igår kom vi till Tulum, som vi hade sett fram emot länge efter alla vackra bilder vi sett. Folk verkar ha väldigt olika uppfattning om Tulum, vissa säger att det är paradiset på jorden medan andra säger att här inte finns något att göra. Vi får väl se.

Igårkväll gick vi till en bar och lyssnade på live reggae musik, det var najs. Resten av hostellet firade S:t Patricks day, men vi var rätt trötta så vi struntade i att supa och dansa som irländare haha.

Idag har vi varit på stranden här i Tulum, och vattnet har en fantastisk färg här också. Jag lyckades bränna mig och även skära mitt ringfinger när vi kom hem :(

Men idag är det också den 18 mars, vilket innebär att det är 2 månader sedan vi lämnade Malmö och 2 månader tills vi flyger hem från San Jose. Vi är nu alltså HALVVÄGS!

Bilder kommer snart!
(ps, vi lägger ju upp jättefina bilder, kommentera för fasiken! haha)

Playa en la Playa del Carmen

Idag är vår sista dag i Playa del Carmen, imorgon åker vi till Tulum! Så här får ni några härliga strandbilder härifrån :)

3000 meters hopp hopp hopp

VI GJORDE DET!!!

Vi flög upp med världens minsta plan (skitläskigt haha) 3000 meter upp i luften och kollade ner på Playa del Carmen. Spändes sedan fast vid våra mexikanska män, öppnade flygplansdörren och hoppade ut!!!

3000 meter. 45 sekunders fritt fall där kinderna fladdrade, man fattade inte riktigt hur man andades, kall vind som trycker under en, bara hav och mark under en, obeskrivlig känsla helt enkelt. Fallskärmen vecklas ut, men slungas till och sen glider man och svingas åt sidorna i ca 7 minuter sakta ner mot marken.

Skydiving - antagligen det häftigaste vi gjort i våra liv. Än så länge i alla fall.

the story of the Golfbil

Min första dag på Isla Mujeres träffade vi två svenska killar: Andreas och Emil, störtsköna killar från Jämtland (haha)! Jag och Kaisa hade nyligen haft en diskussion om hur töntigt vi tyckte det var att folk hyrde golfbilar och körde runt på ön, "så himla Mallis liksom". Men när Andreas och Emil sa att de hade hyrt en golfbil och frågade om vi ville hänga på, åkte vi gladligen med haha.

Vi körde runt den lilla ön i golfbilen med varsin bira i handen, medan Emil ropade åt det mexikanska folket "flyyttaa pååå eeeer!" med sin jämtländska dialekt. Det var så jääkla kul hahaha. Vi gled runt i några timmar och sen satte vi oss vid den sydligaste punkten på ön och chillade lite.

Sen började det åska, blixtra och ösregna så vi tänkte att vi skulle skynda oss tillbaka till hostellet, som låg på andra sidan ön haha. Att köra golfbil utan fönster i spöregn var en sådär smart idé. Efter många skratt, Emils bula på huvudet, skrattande mexikanare och dygnblöta kläder senare kom vi tillbaka igen i alla fall. Fast då hade regnet såklart redan slutat, typiskt haha.

Dagen efter hade Emil och Andreas dragit ifrån hostellet och lämnat golfbilen till oss.. Körkortet som Emil lämnat som deposition skulle vi visst "riva och slänga" sa han, haha. Vi hittade golfbilen, fylleparkerad i 45 graders vinkel med 15 ölflaskor i framfacket. Jag och Kaisa tog bilen på ännnu en tur runt ön, innan vi lämnade tillbaka bilen igen. Nu sitter vi med Emils körkort, han ångrade lite att han på fyllan bad oss att riva kortet, så vi ska skicka den till honom när vi är hemma i Sverige igen :)

Gänget! hahaha

när det började regna.. haha

jag gillar inte åska :(

Chichen Itzá & Cancún

Hittade lite bilder från Chichen Itzá som vi besökte på vägen till Cancún. Till skillnad från de andra Maya-ruinerna vi sett så är Chichen Itza endast ett ställe dit Mayafolket gick för att tillbe gudarna och göra offringar. Det var alltså inget ställe de bodde på. Huvudmonumentet i Chichen Itza är väldigt välbevarad och tillhör ett av världens sju nya underverk.

För oss var det nog den ruin vi gillade minst, men det berodde på alla turister runt om kring. Det var svårt att få en såndär wow-känsla när det gick runt 100 grupper med 30 amerikaner överallt med rosa paraplyn för att undvika solen.

Där uppe i mitten la de hjärtat på den offrande människan för att tillfredställa gudarna..

Sen kom vi då till Cancun. Mexicos miami så att säga. Och det var hotell efter hotell efter hotell (notera: med 5 stjärnor givetvis) och sen lite public beach haha..

Havet har en fantastisk färg här på karibiska sidan!

solnedgång på stranden

Här har ni vårt hotell! Hotel Riu Palace, 5 stjärnor, all-inklusive för endast 4500 kr per natt!!

Eller okej, här var vårt boende. Hostel Kankun 45 kr/natt, som ingen visste var det låg. Men det gjorde vi tillslut, i en återvändsgränd precis brevid högen av sopor. Ej stängbara fönster och somnade till ljudet av skällande hundar. Men vi hade i alla fall en fläkt på rummet :)

Vi var antagligen Cancuns mest oglamorösa brudar ever. Men vi hade lika kul för det :)

playa playa playa

Hejsan!

Nu är vi i Playa del Carmen, en timme söderut från Cancun och vi måste säga - vi gillar det SÅ mycket mer än Cancun. Stranden är finare, mysig gågata och utelivet är gratis (om man är brud)! Vi kom hit igår och chillade lite på strande, tyvärr är här mycket kallare än vi trodde det skulle vara (eller ja, molnigt liksom) så vi fryser (!!!) hahaha. Men vi har gått runt lite på gågatan här och funderat på om vi ska slösa lite pengar på saker vi egentligen inte alls vill bära med oss hehe.

Idag blev ännu en chilldag och mitt i allt tror jag vi bestämt oss för att skydivea (hoppa fallskärm!!). Inte säkert än, men vi somnade vid 8 tiden idag och det är nog ett tecken på att vi behöver lite mer spänning på resan nu!

Min hälsostatus för er som undrar: Antibiotikakur, ingen alkohol på en vecka. Mår bättre i alla fall :)

Lovar bilder så snart som möjligt, har bara inte orkat lägga in från kameran än.. Tills dess kan ni få denna fina på min fot som illustrerar hur myggbeten i Mexico kan se ut. Jättevackert, eller hur?

man har ju mått bättre...

Så himla typiskt.

Imorgon åker vi i alla fall till Playa del Carmen, skönt att det bara är en timmes busstur. Vi har konstaterat att alla nattbussar och långa transporter är förbi oss nu. SKÖNT!

Lägger upp lite bilder från Isla mujeres imorgon.. måste berätta om golfbilsincidenten, så himla kul!!

MERIDA

Merida var också en mysig kolonialstada där vi spenderade 3 dagar. Dock hängde vi mest på vårt hostell som var skitnajs. Badade i poolen och låg i hammockarna och läste böcker. Shoppingen i Merida var inte helt fel den heller, både jag och Kaisa köpte nya fina sandaler :)

HÄR KOMMER DE EFTERLÄNGTADE BILDERNA!!

Islaaa mujeeereees

Okej en snabbis här nu då. Vi gick och la oss på den underbara stranden här.. Tio minuter senare började det åska och vi såg blixtar slå ner i det karibiska havet från stranden. Det var rätt häftigt faktiskt. Sen började det regna och vi gick tillbaka till hostellet och har sen gått runt lite i stan.

Nu ska vi ta oss till den södra delen av ön i en golfbil (haha) med några svenska killar. Isja Mujeres är najs. Här får ni bilder tagna för 2 timmar sedan. Enjoy!

REUNITED

Nu har jag lämnat Miami (snyft snyft) och återvänt till Mexico, till Isla Mujeres för att ge Kaisa världens bamsekram! Isla Mujeres verkar asnice och Kaisa säger att hon har haft det jättebra här, så vi ska stanna här i minst 2 nätter till och sen får vi se om vi tar oss vidare till Playa del Carmen.

Nu ska vi käka frulle sen ta oss an beachen! Jag har saknat att ligga på stranden, viktigt att underhålla brännan ju!

Senare lovar jag er bilder. JAG LOVAR!!

Peace and Love ♥

jajaja

Försöker verkligen att lägga upp bilder från Merida och Cancun men internet-uppkopplingen är så dålig så det bryts hela tiden. Det går komma lite senare helt enkelt.

Jag är fortfarande i Miami och har det bra. Var på bröllop igår vilket var jättekul, massa puerto ricanare som dansade loss hela natten. Annars tar jag det mest lugnt, min mage är kass så ska hitta en doktor imorgon antagligen. Thank god för reseförsäkring.

Kaisa hänger på Isla Mujeres och verkar också ha det finfint. Jag gissar på mycket strandchill, yoga och lite party party för hennes del. Vi ska nog vara några extra dagar där när jag kommer tillbaka.

Hoppas allt är bra med er där hemma. Sorry för bildtorkan <3

PALENQUE

Vet att uppdateringarna varit dåliga på sistone, sorry för er som läser ska försöka bättra mig haha. Vi chillade vid poolen rätt mycket i Merida, festade rätt mycket i Cancun och nu har vi gått skilda vägar i några dagar. Jag är i miami och hälsar på min kille och Kaisa är på Isla Mujeres o hänger med coola peeps. Här är lite bilder från Palenque ruinerna som vi åkte till. Det är endast ca 5% av ruinerna (staden) som går att se, resterande 95% ligger fortfarande gömt i djungeln.

Här i El Panchan mitt i djungeln där vi bodde :) Hängde med några dudes från Israel på deras "terass" som visade sig vara en brygga över en liten flod haha

Det fanns små sköldpaddor i floden, coolt!

CANCÚN

Nu tar jag och Kaisa bussen till Cancún fran Merida. Ska fortfarande uppdatera om Palenque ruinerna men har inte riktigt orkat hehe. Vi har latat oss vid poolen nastan hela dagarna varvat med lite shopping i stan.

Pa vagen till Cancun ska vi aven stanna vid Chichen Itza, som ar det bast bevarade Maya templet och aven ett av varldens sju underverk. Ska bli haftigt. Ikvall nalkas aven utgang i Cancun!