Livets olika vägar.

(varning för långt personligt inlägg)

Det blir en lugn lördagkväll för min del. Ska faktiskt snart lägga mig tror jag, är ganska trött... Har suttit och filosiferat lite nu på kvällskvisten. När den lugna musiken åker på, och tekoppen kommer fram så vimlar tankarna förbi..

Jag funderade lite på det här med val och andras åsikter. Jag menar, val man gör i sitt eget liv bör man väl göra för sin egen skull? För sitt eget välmående och ens egen lycka? Om man gör ett val som får en att må bra eller bli lycklig, på ett eller annat sätt.. varför kommer det sig då att det kan göra någon annan olycklig då?

Om jag gör ett val för min egen skull, som påverkar mitt liv, då är det mitt beslut och andra bör egentligen inte lägga sig i det kan jag tycka. Om jag mår bra av det, och då är lycklig, varför kan inte andra glädjas av min lycka då?

Tycker många människor har blivit väldigt negativa. Trångsynta. Kan inte se andras välmående, utan bara sitt eget. Visst, om jag gör ett medvetet val som jag vet kommer göra någon annan olycklig så kan det också kännas fel. Då kan jag tycka det är svårt att välja, ska man basera valet utifrån vad man själv vill eller utifrån vad andra vill?

Jag tycker personligen att jag är en väldigt positiv människa. Jag försöker alltid se det goda i människor och i olika situationer. Inte alltid för att jag vill, utan för att jag måste. Annars hade jag aldrig varit där jag är idag... Jag kan glädjas åt andra människor som lyckats bättre än mig, och jag kan även glädjas av andras beslut som kanske egentligen gör mig olycklig. Även om jag inte hoppar av lycka inombords, så kan jag faktiskt svälja min stolthet och visa mig glad utåt. När andra fattar sina beslut försöker jag att inte tänka för mycket på mig själv, men ibland får jag känslan att jag inte ens kan tänka på mig själv när det gäller mina egna beslut heller. Jag är kluven..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0